Bevægelse for livet
– pårørende til kræftramte støttes ved fællesskab og motion
Kræft berører os alle – enten direkte eller gennem dem, vi holder af. Når én ud af tre danskere bliver ramt af kræft, betyder det, at to ud af tre bliver pårørende.
Dette uretfærdige faktum gør det klart, at støtten til de pårørende er lige så essentiel som kampen mod selve sygdommen.
Charity for Cancer har taget denne udfordring op, med Kim Guhle som den passionerede drivkraft bag organisationen. Guhle kombinerer motion og fællesskab i en mission, der giver håb og styrke til dem, der står ved siden af deres elskede i kampen mod kræft.
Charity for Cancer’s motto lyder:
“Aldrig mere må pårørende eller efterladte til kræftramte føle sig uden for eller stigmatiserede”
Guhle fik ideen til Spinning4Cancer i 2013, som senere blev til Cycling4Cancer. Dette initiativ, skabt for at støtte pårørende og børn af kræftramte, har siden vokset sig større, med et stigende antal deltagere, frivillige og ambassadører, som alle hjælper med at få luft under vingerne på organisationens mange projekter.
“Det der er meningen, det er at selvfølgelig skal man have det sjovt, men det gælder ikke om at vinde. Spinning-eventet går heller ikke ud på at køre flest kilometer. Den yngste er 9 og den ældste er 94. Alle kan være med,” forklarer Guhle.
Velkendte ansigter og uformelle events skaber resultater: 14 millioner kroner indsamlet til kræftbekæmpelse
Charity for Cancer er i dag en paraplyorganisation, der utrætteligt arbejder for at støtte kræftpatienter og deres familier. Siden grundlæggelsen har Kim Guhle indsamlet over 14 millioner kroner til Kræftens Bekæmpelse, hvilket har finansieret banebrydende nationale initiativer.
Organisationen arrangerer en række årlige events, herunder Cycling for Cancer om fredagen i uge 43 og Padel for Cancer d. 7 og 8. marts i Match Padel Ballerup.
En væsentlig del af succesen kan tilskrives de mange velkendte ambassadører som Uffe Holm, Kasper Hjulmand og David Owe m.fl., der har været med til at skabe opmærksomhed og bane vejen for organisationens arbejde.
Den uformelle og inkluderende atmosfære i organisationens events afspejles i øjeblikke som dette: Uffe Holm sætter sig på en spinningcykel med en flaske hvidvin i drikkedunken, kører 8 kilometer og siger “For satan, det var hårdt”. Herefter tager Kasper Hjulmand over og cykler 32,4 kilometer. “Man gør det, man kan og har lyst til” tilføjer Guhle.
En anden stor succes var et pop-up spinning event, som Guhle afholdte på Scandic Falkoner i januar 2024. Her var de fleste af Scandics general managers fra hele verden samlet, og 100 spinningcykler stod klar. Hver cykel havde plads til tre hoteldirektører, der på skift cyklede, mens Martin Jensen spillede musik. “Scandics øverste præsident gav 20 kroner per kilometer, de cyklede – og de cyklede 2.606 kilometer, hvilket svarer til 52.120 kroner, og så rundede han op til 100.000” fortæller Guhle.
Checken blev overrakt til Kim senere samme dag under hotellets gallamiddag, hvor flere svenske og finske deltagere udtrykte interesse for at afholde lignende events på deres Scandic-hoteller.
Dette vidner om den voksende interesse af de events, som Kim arrangerer gennem Charity for Cancer. Den stigende eksponering en drivkraft for organisationens muligheder, med planer om at lancere en app, hvor internationale deltagere kan udfordre hinanden.
Fra enmandsprojekt til struktureret organisation: Charity for Cancers nye kapitel
Indtil udgangen af 2023 har Kim Guhle selv drevet hele organisationen. Fra den 1. januar 2024 er han ansat i rollen som direktør for Charity for Cancer, som nu er en fond eller forening stiftet af PwC. Bag ham står nu en bestyrelse bestående af fem personer, en CFO, en ekstern bogholder og en række frivillige, der alle bidrager med strategisk sparring.
Organisationen har desuden etableret et samarbejde vedrørende overskuddet af pengeindsamlingen, som doneres til Kræftens Bekæmpelse projekt ’Kræft er ikke for børn’, Legeheltene samt Charity for Cancer udlodningsnævn – hvor man kan søge om hjælp og ydelse, men ikke penge.
“Det er ikke penge, der gør forskellen – det er glæde, oplevelser og håbefulde tilbud, der driver mig.” forklarer Guhle.
Selvom Kim er den eneste på lønningslisten og stadig træffer de fleste beslutninger selv, rådfører han sig med bestyrelsesformanden, når større investeringer eller initiativer skal gennemføres.
“De mennesker, der sidder i min bestyrelse, er valgt ud fra kriterier som hjerte, netværk og profession. For mig er det vigtigt, at der er et hjerte før alt andet’’, forklarer Guhle. Denne tilgang sikrer, at de rigtige mennesker, med de rette intentioner, er en del af organisationen.
Fra personlig smerte til national (global) mission
For Kim Guhle er kampen mod kræft dybt personlig og understreger ønsket om at skabe håb og hjælpe folk med at finde styrke i deres svære situationer.
“Jeg står op om morgenen og arbejder med noget, jeg elsker, fordi jeg ved, at det kan gøre en forskel. Jeg har selv været pårørende to gange – jeg mistede min mor i år 2000 og en nær veninde til kræft for to år siden. Det er derfor, jeg kan gøre det her. Når man er tæt på en kræftramt, kan det føles som om, man bliver “parkeret i et hjørne”, uden noget at kunne gøre for at hjælpe. Du kan ikke gøre noget, du er ikke købt, du er ikke solgt, du er ingenting. Det er svært at blive sluppet fri.” forklarer Kim.
Og netop derfor er der et behov for støtte til pårørende. Han har opbygget Charity for Cancer fra bunden, med en ildsjæl, der har smittet af på dem omkring ham.
“Jeg ved bare, at jeg gør det her med hjertet. Det er det eneste, jeg kan sige. Jeg gør ikke det her for pengenes skyld; jeg gør det med hjertet,” siger Kim.
Hans lederskab har været en afgørende faktor i at bringe organisationen til det punkt, hvor det nu kræver en bestyrelse og frivillige for at kunne håndtere de mange initiativer og den stigende opmærksomhed.
Kim gik endda så langt som til at sige sit tidligere job op, et job han ellers var glad for, for at kunne dedikere sig fuldt ud til Charity for Cancer.
Den dobbelte rolle som både pårørende og professionel leder af Charity for Cancer har givet ham en unik forståelse af, hvor vigtigt det er at skabe håb, ikke bare for de kræftramte, men også for deres nærmeste. Det var denne indsigt, der førte til hans fulde dedikation til sin nuværende rolle, da han indså, at livet med et dobbeltjob ikke kunne fortsætte.
Som han selv beskriver organisationen som sit personlige bidrag: “Det her er mit hjertebarn, og det har det altid været. Jeg vil sætte Danmark på verdenskortet. Måske ser nogen mig som en jubelidiot eller en bornholmertosse, men jeg tror på, at hvis vi alle giver lidt, kan verden blive et bedre sted at leve i. Jeg kan ikke redde hele verden, men jeg kan være der for de pårørende og til de børn af en kræftramt.”
Bryd Tabuet:
At tale Om Det Svære og Uretfærdige
For mange er det svært at tale åbent om, hvor hårdt og uretfærdigt det kan være at være pårørende til en kræftramt. Men Kim Guhle insisterer på, at vi skal bryde dette tabu. “Man skal ikke føle sig stigmatiseret over at være pårørende,” siger Kim. “Tværtimod skal man være stolt af det at kende et menneske som kæmper, og man skal kunne tale åbent om det.”
En del af Charity for Cancers langsigtede mål er at skabe et fællesskab, hvor folk kan finde støtte. Kim er dog tilbageholdende med at kalde det en sorggruppe. Han siger kritisk om det begreb: “Får man lyst til at komme videre i livet ved at være en del af en sorggruppe? Det tror jeg ikke på.” For ham er håbet den centrale pointe: “Det er lige meget, om man er pårørende eller den kræftramte, så skal der være håb for at komme på den anden side.”
Fremtidige Events og Visioner
Charity for Cancer har spændende og ambitiøse planer for fremtiden. Blandt andet vil GreveTrim, i forbindelse med deres 50-års jubilæum, arrangere events i samarbejde med Charity for Cancer. Derudover er der store planer om at tage kampen mod kræft til nye højder – bogstaveligt talt. I januar 2026 vil en gruppe dedikerede deltagere bestige Kilimanjaro, i et arrangement kaldet Climbing for Cancer. Derudover planlægges et stort indendørs ro-event, hvor 50 romaskiner vil være opstillet på en central lokation i København.
Men Kims vision rækker stadig langt ud over disse begivenheder. Målet er at gøre Charity for Cancer til en global bevægelse med et uendeligt potentiale, som kan tilpasses mange forskellige aktiviteter.
“Meningen er, at det skal udbredes til hele Danmark – og på sigt til hele verden.” forklarer Kim. “At man laver noget i Charity for Cancer – så kan det hedde Golf for Cancer, Climbing for Cancer, Dinner for Cancer, Walk for cancer – altså, du kan sætte alt foran ‘for Cancer’,” siger han med entusiasme.
Det handler om at skabe fællesskab og støtte for dem, der har mest brug for det.
Teknologi og IT-støtte: samarbejdet med A-one Solutions
Charity for Cancers fortsatte vækst og succes er afhængig af samarbejder med organisationer, der deler samme værdier og engagement. Hos A-one Solutions har vi været inspireret af Kims arbejde og vision. Derfor tilbød vi vores Microsoft 365 supportløsning for at støtte hans initiativ og sikre, at Charity for Cancer kan fokusere på det, der virkelig betyder noget: at gøre en forskel.
“Jeg vil jo gerne vise, at man kan samle penge ind med få midler sammen med sit netværk” siger Kim.
Samarbejdet mellem A-one Solutions og Charity for Cancer er et eksempel på, hvordan virksomheder kan gøre en reel forskel i samfundet.
Afslutningsvis udtrykker Kim sin taknemmelighed om samarbejdet med Per Horsted Simonsen: “At jeg rækker ud til Per, er fordi bag personen Per, er der hjerte. Der er rigtig mange der snakker, men hvis man vil gøre en forskel, så skal man gøre det. Og det gjorde Per. Per var der med det samme og sagde, vi er klar nu. Og det er Pers ånd, og Pers ånd er jo også min ånd. Jeg kan godt lide samarbejdet, fordi det går begge veje med hjertet.”